FAQ – techniczne

Czy chłodziwo ma wpływ na żywotność narzędzi?

Dobór właściwego chłodziwa i utrzymanie jego parametrów w zakresie zalecanym przez producenta znacznie wydłuża czas eksploatacji narzędzi, ale również wpływa na jakość powierzchni obrabianej i parametry skrawania.

Jak często powinno się wymieniać emulsję w obrabiarce?

Jest to uzależnione od samej obróbki ale również od zachowania właściwych parametrów emulsji. Generalnie możemy znacznie wydłużyć żywotność emulsji poprzez utrzymywanie jej w należytej czystości. Systematyczne usuwanie zanieczyszczeń olejowych oraz metalowych (wióry i ścier z obróbki), częste dolewki świeżego chłodziwa oraz jego napowietrzanie i stosowanie wody dobrej jakości.

Czy można uratować chłodziwo które zostało zaatakowane przez bakterie?

Jeżeli nie nastąpiła całkowita degradacja chłodziwa (zmiana barwy i silny odór) to chłodziwo jest jeszcze do użytku po zastosowaniu specjalnych środków. Dysponujemy całą gamą produktów wspomagających, które można zastosować przy problemach typu: zmiana zapachu, pienienie, korozja itp.

Szukam oleju 5W-30. Jaki olej możecie mi zaproponować?

Posiadamy w ofercie kilkanaście olejów silnikowych spełniających klasyfikację lepkościową SAE 5W-30, różniących się między sobą w sposób znaczący. Pierwszym rozróżnieniem jest przeznaczenie: oleje do silników samochodów osobowych i busów lub do silników dla samochodów ciężarowych i innych pojazdów ciężkich. Podanie samej klasy lepkościowej nie jest wystarczającą informacją – konieczne jest jeszcze oparcie się o klasę jakościową.

Jak mam dobrać w takim razie olej 5W-30 gdy nie znam wymaganej klasy jakościowej?

Należy wtedy poszukać tej informacji w książce serwisowej pojazdu, a w przypadku braku takowej można posiłkować się informacjami ogólnymi, np. zaleceniami Shell LubeMatch.

Jaka jest różnica między lepkością, a gęstością oleju?

Określenie gęstość jest potocznie używane na określanie lepkości; lecz w znaczeniu technicznym lepkość i gęstość opisują inne wielkości. Gęstość (masa właściwa) to stosunek masy oleju do zajmowanej przez niego objętości. Lepkość jest jedną z najważniejszych cech olejów smarnych. Można wyróżnić kilka rodzajów lepkości, ale ogólnie można powiedzieć, że lepkość opisuje tarcie wewnętrzne oleju; jest to właściwość charakteryzująca ich opór wewnętrzny przeciw płynięciu. Bardzo dobrze można to zobrazować w przypadku wody i oleju (np. silnikowego). Woda ma większą gęstość (ok. 1000 kg/ m³) niż olej smarny (ok. 900 kg/ m³), ale znacznie mniejszą lepkość. Krótko mówiąc gęstość jest wielkością „statyczną” (ważną najczęściej w aspektach magazynowych), a lepkość miarą płynności oleju.

Jakie czynniki mają wpływ na skrócenie trwałości żarówek samochodowych?

Jest wiele czynników, które wpływają na skrócenie trwałości żarówek. Do najważniejszych zaliczają się zbyt wysokie napięcie, wstrząsy oraz zanieczyszczenie bańki szklanej. Zbyt wysokie napięcie wpływa w bardzo istotny sposób na trwałość żarówek. Szacuje się, że wzrost napięcia o około 5% skraca żywotność żarówek nawet o połowę. Prawidłowe napięcie dla żarówek 12V wynosi 13,2V. Innym, bardzo niestety powszechnym problemem, są przepięcia towarzyszące włączaniu się różnych podzespołów elektrycznych w samochodzie. Nawet jednorazowe silne przepięcie może przepalić żarówkę, można to rozpoznać obserwując skrętkę przepalonej żarówki (jest wówczas widoczne przetopienie skrętki, w postaci zgrubienia). Należy pamiętać, że pod żadnym pozorem przy wymianie żarówki halogenowej nie można dotknąć bańki szklanej. Tłuszcz znajdujący się na naszych palcach może powodować uszkodzenie żarówki, ponieważ bańka żarówki rozgrzewa się do bardzo wysokiej temperatury (ponad 500 stopni Celsjusza) w tej temperaturze tłuszcz pali się i zaczernia bańkę żarówki, co powoduje lokalne zaczernienie bańki, lokalne zwiększenie temperatury, naprężenia mechaniczne i w efekcie żarówka może pęknąć

Czy można stosować żarówki o zwiększonej mocy na drogach publicznych?

Nie. Żarówki o zwiększonej mocy nie posiadają homologacji do stosowania na drogach publicznych. Jedyną możliwością zwiększenia ilości światła na drodze jest zakup innowacyjnych produktów homologowanych, które mają taką samą moc, jak żarówka standardowa (np. OSRAM NIGHT BREAKER PLUS). Poza ryzykiem utraty dowodu rejestracyjnego z powodu używania żarówek niehomologowanych istnieje także wysokie ryzyko uszkodzenia reflektora czy nawet stopienia instalacji elektrycznej. Większość współczesnych reflektorów jest produkowanych z tworzyw sztucznych, niehomologowane żarówki mogą zmatowić przednią powierzchnię reflektora oraz stopić lakier stosowany w odbłyśnikach. W nowoczesnych samochodach wyposażonych w komputery istnieje także ryzyko uszkodzenia komputera.

Co jest najważniejszym czynnikiem decydującym o jakości żarówek samochodowych?

Wbrew powszechnej opinii wcale najistotniejszymi kryteriami jakościowymi nie są ilość światła czy trwałość – to są oczywiście ważne parametry ale można je regulować w procesie produkcji. Przykładowo linia żarówek NIGHT BREAKER PLUS gwarantuje największą ilość światła, natomiast linia ULTRA LIFE najdłuższą trwałość – nie można stwierdzić, czy któraś z nich jest lepsza jakościowo z uwagi na to, że jedna gwarantuje lepsze oświetlenie, a druga dłuższą trwałość. Biorąc natomiast pod uwagę najważniejszy parametr jakościowy jakim jest precyzja wykonania skrętki żarnika (właściwa geometria i umieszczenie w przestrzeni) – wszystkie linie żarówek OSRAM gwarantują tą samą najwyższą jakość. Dokładne i powtarzalne w serii wykonanie żarówek jest jedynym gwarantem, że rozsył światła będzie odbywał się we właściwe punkty na drodze, bez względy na to czy dotyczy to produktów dla osób chcących widzieć więcej czy dłużej cieszyć się żarówkami.

Czy płyn hamulcowy Shell Donax YB (DOT-4) w oryginalnym szczelnym i nieotwieranym opakowaniu posiada datę, do której powinien zostać użyty?

Tak – płyny hamulcowe Shella mają umieszczoną na opakowaniu datę przydatności do użycia i nią należy się kierować. Płyn hamulcowy jest higroskopijny i nawet przechowywany w szczelnym opakowaniu po dłuższym okresie będzie gromadzić wodę. Proces ten jest tym intensywniejszy im większe są zmiany temperatur w pomieszczeniu.

Po jakim okresie muszę dokonać jego wymiany w układzie hamulcowym? W książce serwisowej podane jest, że co 2 lata lub 40tys. km

Podobnie jak w czasie przechowywania tak i w trakcie pracy płyn narażony jest na działanie wilgoci – czyli wody. Temperatura wrzenia płynu Donax YB, wynosząca blisko 300°C, po wchłonięciu kilku procent wody dramatycznie spada. Wynikowa mieszanina ma temperaturę wrzenia niewiele wyższa od temperatury wrzenia wody. A co dzieje się z wodą gdy się zagotuje nie trzeba tłumaczyć. Współczesne samochody są coraz większe, bardziej dynamiczne i układy hamulcowe mają (przy postępującej ich miniaturyzacji) coraz większe wymagania dotyczące odprowadzania ciepła z układu (szczególnie z zacisków). Powstające w układzie pęcherzyki gazu drastycznie zmieniają skuteczność hamowania. Po okresie 2 lat należy dokonać wymiany płynu.