Różowy płyn eksploatacyjny w przezroczystym zbiorniku.

Płyny eksploatacyjne to środki chemiczne o wielu zastosowaniach, dzięki którym nasze pojazdy mogą funkcjonować prawidłowo. W znacznej większości przypadków ich wymiany dokonać można samemu. Dzięki nam dowiesz się, za co odpowiada każdy z nich, a także które płyny eksploatacyjne dostępne na rynku są godne Twojej uwagi.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

  • W jakim celu stosuje się płyny eksploatacyjne?
  • Jakie rodzaje płynów eksploatacyjnych wyróżniamy?
  • Które płyny są godne polecenia?

Spis treści

  1. Płyny eksploatacyjne – dlaczego są tak ważne?
  2. Płyny eksploatacyjne – rodzaje i propozycje polecanych producentów
  3. Olej silnikowy
  4. Olej przekładniowy
  5. Płyn chłodzący
  6. Płyn hamulcowy
  7. Płyn układu wspomagania
  8. Czynnik chłodzący (klimatyzacja)
  9. Płyn do spryskiwaczy

Płyny eksploatacyjne – dlaczego są tak ważne?

Każdy z płynów eksploatacyjnych to produkt o konkretnej funkcji. Jeśli go zabraknie bądź skończy się okres jego żywotności, nie ma on możliwości spełniać swojej funkcji prawidłowo. Może to prowadzić do usterek, a nawet groźnych awarii. Płyny eksploatacyjne mogą też wyciekać, w związku z czym powinniśmy regularnie sprawdzać ich stan wewnątrz naszego pojazdu.

W większości przypadków okres, po którym powinniśmy wymienić dany płyn, jest ujęty na opakowaniu. Szczególnie tyczy się to produktów od sprawdzonych producentów takich jak Shell, Elf czy Total Energies. Powinniśmy zatem wymieniać płyny eksploatacyjne cyklicznie, a w przypadku gdy kupujemy auto z rynku wtórnego, wymienić je zaraz po zakupie.

Płyny eksploatacyjne – rodzaje i propozycje polecanych producentów

Każdy z płynów eksploatacyjnych, których używa się w samochodach to produkt o określonej funkcji. Poniżej przedstawiamy poszczególne z nich. Jakie niosą za sobą właściwości oraz, na które z produktów dostępnych na rynku warto zwrócić uwagę.

Olej silnikowy

Olej silnikowy to produkt, bez którego nie obejdzie się żaden silnik zasilany benzyną lub olejem napędowym. Jego zadania to między innymi smarowanie wybranych części silnika, odbieranie ciepła, oczyszczanie i kierowanie zanieczyszczeń do filtra, a także ochrona antykorozyjna. Olej silnikowy warto wymieniać co ok. 10/15 tys. przejechanych kilometrów bądź zgodnie z zaleceniami producenta. Jeżeli nie będziemy go regularnie wymieniać, grozić nam może nawet zatarcie jednostki napędowej. Olej należy oczywiście odpowiednio dobrać do naszego pojazdu zgodnie z obowiązującą normą, o czym można przeczytać w artykule poświęconym odpowiedniemu doborowi oleju silnikowego.

Wśród polecanych propozycji dostępnych na rynku, wymienić można:

  • oleje silnikowe z serii Shell Helix,
  • oleje silnikowe z serii Total Quartz,
  • oleje silnikowe z serii Elf Evolution.

Wybrane płyny eksploatacyjne: Olej przekładniowy

Olej przekładniowy to płyn o wielu zastosowaniach. Stosowany jest w automatycznych i manualnych skrzyniach biegów, a także w mechanizmach różnicowych czy w skrzyni rozdzielczej. Odpowiada on za smarowanie części ruchomych, a także chłodzenie czy odbieranie zanieczyszczeń i kierowanie ich do filtra. Stanowi także barierę ochronną przed korozją. W przypadku automatycznych skrzyni biegów mówi się o jego wymianie co ok. 50 tys. km przebiegu. Warto również brać pod uwagę sugestie danego producenta samochodu dotyczące interwałów wymiany. W przypadku eksploatowania auta po utracie żywotności oleju przekładniowego może dojść do całkowitego zniszczenia naszej skrzyni biegów lub innego elementu, który zabezpiecza.

Polecane propozycje oleju przekładniowego dostępne na rynku to:

  • oleje przekładniowe Shell Spirax,
  • oleje przekładniowe Total Transmission Gear,
  • oleje przekładniowe Elf Tranself.

Płyn chłodzący

Produkt, który stosuje się w autach z silnikiem benzynowym oraz diesla. Jego zadaniem jest utrzymywanie jednostki napędowej w odpowiedniej temperaturze pracy, chłodzenie poszczególnych jego podzespołów, ochrona przed korozją i wiele innych. Należy go okresowo wymieniać jak każdy płyn eksploatacyjny w samochodzie. W przypadku nowych samochodów okres ten wynosi od 5 do 7 lat. Przy starszych pojazdach płyn należy wymieniać średnio co 2 lata.

Jaki płyn chłodzący może okazać się dobrym wyborem?

  • płyn do chłodnic GlycoCool marki Kemetyl, dostępny w formie gotowej do użycia bądź koncentratu,
  • płyn do chłodnic Shell Coolant Extra czy Longlife,
  • płyn do chłodnic marki Total z serii Coolelf.

Płyn hamulcowy

Płyn hamulcowy to środek stosowany w każdym samochodzie. Umożliwia on poprawną pracę układu hamulcowego, a także zabezpiecza go przed korozją. To dzięki niemu możliwe jest prawidłowe funkcjonowanie całego układu oraz systemów bezpieczeństwa w samochodzie, takich jak ABS. Jeśli zaniechamy jego wymiany w określonych interwałach, w skrajnych przypadkach może dojść nawet do utraty możliwości zahamowania, a co za tym idzie – wypadku. Warto wymieniać go co 2 lata i używać płynu o specyfikacji określonej przez producenta auta.

Jakie płyny hamulcowe polecają polscy kierowcy?

  • płyny hamulcowe HBF marki Total,
  • płyn hamulcowy Frelub marki Elf,
  • płyny hamulcowe DOT marki Shell.

Płyn układu wspomagania

Jest to płyn eksploatacyjny, dzięki któremu układ wspomagania samochodu może działać prawidłowo. Dzięki niemu możliwe jest sprawne działanie przekładni kierowniczej. Stanowi także barierę ochronną przed korozją oraz uszkodzeniem uszczelniaczy w układzie. Okres wymiany określa producent samochodu. Jeśli nie będziemy dbać o właściwy interwał zmian, grozić nam mogą awarie pompy wspomagania, samej przekładni oraz inne uszkodzenia układu wspomagania.

Polecane produkty do układów wspomagania to:

  • płyny Elf z serii Elfmatic,
  • płyny do wspomagania marki Total, takie jak Fluidmatic.

Czynnik chłodzący (klimatyzacja)

Jest to substancja, która ma za zadanie krążyć w układzie klimatyzacji i na skutek przemian termodynamicznych pobierać bądź oddawać ciepło. Obecnie używany czynnik chłodniczy w większości nowych samochodów to R1234yf. Czynnik chłodzący to produkt, którego zwykle rokrocznie ubywa, w związku z czym warto kontrolować stan naszej klimatyzacji i jej działanie. Serwis klimatyzacji powinno wykonywać się co najmniej raz w roku, a w razie potrzeby musimy udać się do wyspecjalizowanego warsztatu w celu jej serwisu i uzupełnienia brakującego czynnika.

Płyn do spryskiwaczy

Płyn do spryskiwaczy to produkt, który służy do czyszczenia przedniej oraz tylnej szyby samochodu, a w niektórych przypadkach nawet do czyszczenia reflektorów. Jest to środek, który wspomaga pracę wycieraczek i zapobiega rozmazywaniu brudu na szybie. Przed zimą należy dokonać wymiany płynu na zimowy, który charakteryzuje się niższą temperaturą zamarzania. Natomiast w miesiącach cieplejszych stosujemy płyn letni. Jest on dostosowany z kolei do wyższych temperatur panujących na zewnątrz, a także jest nieco tańszy. Brak płynu do spryskiwaczy może skutkować utrudnioną widocznością, otrzymaniem mandatu lub też nawet zarysowaniami szyby.

Jakie płyny do spryskiwaczy są polecane?

  • płyny do spryskiwaczy letnie i zimowe marki Shell, dostępne w różnych pojemnościach,
  • płyny do spryskiwaczy Motul z serii Classic.